Psa warto zaszczepić nie tylko na wściekliznę

Wścieklizna to groźna choroba zakaźna, którą od zwierzęcia może zarazić się także człowiek. Z tego względu cykliczne szczepienia ochronne psów przeciw wściekliźnie są obowiązkowe. Wykonywanie dodatkowych szczepień nie jest wymagane przepisami prawa, lecz lekarze weterynarii zalecają zapewnienie szczeniętom ochrony również przed innymi chorobami zakaźnymi, których pojawienie się w organizmie zwierzęcia niemal zawsze kończy się śmiercią. Jakie to choroby?

Szczepienie psa przeciw parwowirozie i nosówce

Szczepionki przeciwko parwowirozie i nosówce podaje się w 6., 8. i 12. tygodniu życia zwierzęcia, a później dopiero po roku. Są to szczepienia bezwzględnie wskazane dla każdego szczeniaka. Aplikuje się je w postaci jednego podskórnego zastrzyku.

Szczepionki przeciwko chorobom podstawowym są najczęściej wieloważne – 3-, 5- lub 6-cioskładnikowe. Powtórka szczepienie po tzw. trzykrotnym zaszczepieniu szczeniąt, w zależności od rodzaju zastosowanej szczepionki zalecana jest już po roku lub maksymalnie 3 latach od ostatniej dawki. O tym kiedy i jaką szczepionką zaszczepić, decyduje lekarz weterynarii.

Parwowiroza (psi tyfus) oraz nosówka należą do najbardziej rozpowszechnionych i najgroźniejszych chorób zakaźnych wśród psów. Dotykają w szczególności szczeniaki (do 6. miesiąca życia).

Szczepionka przeciw chorobie Rubartha

Wykonując szczepienia ochronne psa, warto rozważyć zapewnienie mu także ochrony przed chorobą Rubartha, czyli zakaźnym zapaleniem wątroby. Starsze szczenięta (w wieku powyżej 4 miesięcy) oraz osobniki dorosłe mogą zostać zaszczepione przy pomocy szczepionki łączonej, która chroni zarówno przed parwowirozą i nosówką, jak i przed chorobą Rubartha.

Czynnikiem powodującym chorobę Rubartha u psów jest adenowirus typu pierwszego (CAV-1), który przenosi się drogą kropelkową lub pokarmową. Choroba ta najczęściej występuje u młodych psów, a u szczeniąt przebiera wyjątkowo ostry przebieg.

Szczepienia dodatkowe

Dodatkowe szczepionki zaleca się w wyjątkowych przypadkach, a ich dobór zależy od miejsca pobytu i trybu życia zwierzęcia. Psy przebywające wśród pobratymców, tj. w schroniskach czy w psich hodowlach, warto zaszczepić przeciwko herpeswirozie oraz dermatofitozie. Zaleca się także podanie szczepienia przeciw bakteriom i wirusom powodującym kaszel kenelowy.

Psy, które mają częsty kontakt z wodą, lubią kąpać się w kałużach, rzekach i błocie, należy z kolei zabezpieczyć przed leptospirozą. Chorobę tę pies może nabyć też poprzez kontakt z innymi zwierzętami. Z tego powodu najczęściej diagnozuje się ją u psów pasterskich, myśliwskich, polujących na ptaki i myszy, spędzających dużo czasu w lasach i na polach. Jeśli Twój pupil zalicza się do tej grupy, zaszczep go przeciw leprospirozie.

Psa warto zaszczepić nie tylko na wściekliznę