Ile trwa ciąża u psa? Jak dbać o ciężarną sunię?

Choć psy, jak ludzie są ssakami, to psia ciążą trwa dużo krócej od ludzkiej. Na ogół, ciąża o poprawnym przebiegu trwa u suki od 58 do maksymalnie 70 dni, zazwyczaj jednak między 58 a 63 dniami. Pierwsze objawy widoczne są u suczki właściwie dopiero w drugim trymestrze ciąży.

Zdarza się, że w początkowej fazie, niedługo po zapłodnieniu suka nie wykazuje żadnych zmian fizycznych, widocznych na pierwszy rzut oka, a jej zachowanie nie różni się od codziennego. Bywa jednak, że nieco traci apetyt czy jest nieco spokojniejsza. Żeby całkowicie potwierdzić lub wykluczyć więc ciąże należy udać się do lekarza weterynarii. Ten dzięki USG określi, czy faktycznie suka jest brzemienna i ilu szczeniąt można się spodziewać. Należy pamiętać, że dość częstym zjawiskiem dla psów jest tzw. ciąża urojona. Jest to stan fizjologiczny, w którym pies doświadcza takich objawów jak zwiększony obwód brzucha, nadmierny apetyt, agresja, ospałość, powiększone gruczoły mlekowe, nabrzmiałe sutki i laktacja. Ważne, by i wtedy udać się z pupilem do weterynarza, bo bez ingerencji specjalisty może dojść do zapalenia sutków.

Jak zapewnić suczce odpowiednią opiekę?

Pies sam wie jak o siebie zadbać w czasie porodu i przed nim. Warto mu jednak pomóc w razie ewentualnych komplikacji. Zanim jednak do niego dojdzie suka musi zostać objęta opieką lekarza weterynarii. Ten wykona niezbędne badania, monitorując na bieżąco stan matki i szczeniąt w jej brzuchu. W razie potrzeby przepisze leki i suplementy. Ważne, by suka w czasie ciąży była dobrze odżywiona, karmą dostarczającą jej składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego wzrostu młodych i zachowania zdrowia jej samej. Samice w ciąży potrzebują szczególnie dobrego pożywienia, bogatego w mikroskładniki i białka. Poza tym powinna naturalnie mieć stały dostęp do wody. Kiedy przyjdzie czas porodu zacznie szukać dogodnego do tego  miejsca i układać w nim gniazdo, w którym wygodnie i bezpiecznie urodzi. Na tym etapie należy zadbać o to, by takie miejsce znajdowało się w jej zasięgu.

Ile trwa ciąża u psa? Jak dbać o ciężarną sunię?